Vlaanderen 'hackt' wereldberoemd schilderij om de liefde te aanbidden

Vlaamse Meesters tonen de wereld hoe divers ware liefde is

Vlaanderen heet iedereen welkom - ongeacht wie je graag ziet. Om die boodschap met kracht de wereld in te schieten, vervangt Toerisme Vlaanderen de zijpanelen van het wereldberoemde schilderij ‘De aanbidding van het Lam Gods’ door foto's van echte koppels. In het origineel van de gebroeders Van Eyck flankeren Adam en Eva sinds 1432 enkele religieuze taferelen. Vandaag maken ze plaats voor koppels die niet altijd de wind mee hebben. Die boodschap van inclusie en diversiteit mag ook in Vlaanderen nog breder gedragen worden volgens initatiefnemer Toerisme Vlaanderen.

• “Deze boodschap en campagne zet tegelijk ons unieke kunstpatrimonium én het inclusieve karakter van Vlaanderen in de kijker,” zegt Toerisme Vlaanderen. “Ook hier moeten we blijven vechten voor diversiteit en inclusie.”
  • Via www.adorationoftruelove.com kan iedereen deze boodschap mee delen

"Het idee om ‘De aanbidding van het Lam Gods’ te koppelen aan de aanbidding van liefde in al zijn vormen, ligt voor de hand. Echtheid staat centraal in dit werk, net als de liefde," zegt Peter de Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen. "Vandaag is het makkelijk om Adam en Eva te zijn als je binnen de lijntjes kleurt. De gebroeders Van Eyck schilderden de lijntjes anders, op hun eigen manier. Heel wat koppels doen dat vandaag ook en dat veroorzaakt nog altijd opschudding. Vlaanderen draagt in woord en daad diversiteit en inclusie hoog in het vaandel. Daarom zetten we deze 'hack' op poten. We zetten tegelijk ons unieke kunstpatrimonium én toeristisch Vlaanderen als culturele en inclusieve bestemming in de kijker."

Iedereen die 'ware liefde' mee wil aanbidden, kan meedoen. Van de hack werd een korte film gemaakt. Wie dat wil, kan de film delen - met of zonder een eigen foto. Wie een eigen foto oplaadt, figureert mee in de intro van de film. Op www.adorationoftruelove.com kan de film gepersonaliseerd worden.

'De aanbidding van het Lam Gods' is één van de meest invloedrijke religieuze schilderijen ter wereld en het meest gestolen kunstwerk aller tijden. Het monumentale 'Lam Gods' werd geschilderd op eikenhouten panelen bedekt met dun mengsel van krijt en dierlijke lijm. De figuren werden aangebracht in ettelijke laagjes olieverf. Het miniatuurwerk en de lichtdoorlatende verf zorgen voor een extra dimensie: er lijkt een innerlijke gloed in het schilderij te zitten. De gebroeders Van Eyck hebben door middel van die technieken de manier waarop we naar kunst kijken voor altijd veranderd. Hun optische manier van schilderen maakte kunst zo levensecht dat het angst inboezemde. Adam en Eva die het 'Lam Gods' flankeren zijn er stille getuigen van. Hun overdonderende naaktheid werd door de elite afgekeurd. Om die reden werden in 1781 de zijpanelen verwijderd naar aanleiding van een bezoek van Jozef II. Ook Frederik Willem III kon hun naakte schoonheid niet waarderen. In 1816 kocht hij de zijpanelen van het Lam Gods - met uitzondering van Adam en Eva. Viktor Lagye ging in de 19e eeuw nog een stapje verder. Hij schilderde de originele zijpanelen na – niet naakt, maar deftig gekleed.

Ware liefde kan steun gebruiken - ook in Vlaanderen. Adam+Eva van dezelfde soort. Zolang koppels aan dat criterium voldoen, vinden we het best. Heel wat geliefden passen niet in dat plaatje. Die ware liefde kan op minder begrip rekenen. Recente feiten en cijfers leggen dat bloot:

• Nederland staat vandaag op een iets of wat teleurstellende 12de plaats op de Rainbow-europe rangschikking, met een gemiddelde score van 49,88%.
  • De heftige reacties op de zwart-witte kus in de televisieserie ‘7de Laan’ waren massaal. Niet alleen Nederland worstelt onderhuids met interraciale liefde. Uit onderzoek van de South African Reconciliation Barometer blijkt bovendien dat nog altijd 23 procent van de Zuid-Afrikanen ‘interraciale relaties’ sterk afkeurt.

Over Visit Flanders/Toerisme Vlaanderen

Over de Vlaamse Meesters. Ruim 250 jaar lang, van de 15e tot ver in de 17e eeuw, was Vlaanderen in West-Europa een boegbeeld voor schone kunsten en de inspiratiebron voor bekende kunstbewegingen uit die tijd: de Vlaamse primitieven, de renaissance en de barok. Kunstenaars stonden er bekend om hun vakmanschap, creativiteit en technische innovaties en maakten van het al rijke en ver- stedelijkte Vlaanderen een van de meest geraffineerde cultuurgebieden, met indrukwekkende realisaties in kunst en architectuur. www.vlaamsemeesters.nl

Over de gebroeders Van Eyck, meesters in de echtheid.  Hubert van Eyck schilderde een deel van het Lam Gods-altaarstuk, maar kon het nooit afwerken. Zijn jongere broer Jan, een absolute meester in de schilderkunst, werkte het magistrale werk af na de dood van Hubert. Jan van Eyck droeg sterk bij tot een revolutie in de schilderkunst die zich in de Lage Landen voltrok. Hij is een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Vlaamse Meesters. Van Eyck is bekend om zijn nauwlettend realistische portretten en signeerde als een van de eerste Vlaamse kunstenaars veel van zijn werken.

Over 2020, het feestjaar van Van Eyck. In 2020 brengt het Museum voor Schone Kunsten Gent hulde aan Jan van Eyck, met de tentoonstelling ‘Van Eyck. Een optische revolutie’. Wereldwijd worden er van de kunstenaar slechts een twintigtal werken bewaard. Zeer uitzonderlijk reist een substantieel aantal naar Gent, waar ze getoond worden naast werken van zijn meest getalenteerde tijdgenoten. In 2020 zal Van Eyck in Gent al je zintuigen prikkelen. Beeldende kunsten, theater, dans, design, mode, gastronomie, muziek en zelfs shoppen zullen een jaar lang baden in de sfeer van Van Eyck en zijn virtuoze meesterwerk. www.omgvaneyckwashere.be

Over Gent, de thuishaven van het meesterwerk van Van Eyck. Gent leeft en is een bezoek waard. Eigenzinnig Gent ademt geschiedenis en biedt een boeiende cultuurcocktail tot aan de rand gevuld met trendy en modern stadsleven. Gent is de stad voor levensgenieters, niks moet, alles kan, een stad op mensenmaat. De sympathieke en gastvrije Gentenaren weten wat goed leven is. Laat tijdens je stedentrip je kans niet liggen om het wereldbefaamde meesterwerk het Lam Gods, van de gebroeders Van Eyck, te bewonderen.

Over Toerisme Vlaanderen – een agentschap binnen de Vlaamse overheid – is een officiële toeristische organisatie bevoegd voor Vlaanderen. Deze organisatie zet zich in voor de duurzame ontwikkeling en promotie van het toerisme naar en in Vlaanderen, met het oog op meer economisch rendement, tewerkstelling en welzijn (voor de inwoners van Vlaanderen). www.toerismevlaanderen.be