Stunt ‘Rubens vs. Facebook’ leidt tot doorbraak tegen artistieke censuur

Woensdag 26 september 2018 — Facebook herziet zijn reclamebeleid - na ludiek protest tegen de artistieke censuur door Toerisme Vlaanderen dat overal ter wereld de krantenkoppen haalde.

Op 26 september hadden Facebook en Toerisme Vlaanderen een vruchtbare ontmoeting in het Rubenshuis in Antwerpen, het voormalige huis van de Vlaamse Meester Peter Paul Rubens. Deze vergadering kwam er op vraag van Facebook als reactie op de uitnodiging uit de open brief van Toerisme Vlaanderen om de stugge artistieke censuur bij online advertenties aan te klagen.

Het sociale mediaplatform past zijn achterliggende algoritmes aan zodat Facebookgebruikers vanaf nu beelden met artistiek naakt in advertenties te zien kunnen krijgen. Waar voorheen een advertentie met bijvoorbeeld Rubens’ versie van Adam en Eva zonder tegenspraak door Facebook geblokkeerd werd, kunnen we voortaan wel pronkstukken van onze Vlaamse Meesters online promoten. Facebook gaf bovendien aan dat ze de procedure om geblokkeerde content met artistiek naakt te betwisten op korte termijn eenvoudiger zullen maken. Of hoe een ludieke stunt met open brief en een constructieve meeting op amper twee maanden tijd de slinger van ‘inappropriate content’ naar ‘approved content’ kan doen slaan voor Vlaamse Meesters. De vertegenwoordigers van Toerisme Vlaanderen en Facebook eindigden de bijeenkomst met een gezamenlijke proost op de herziening van het reclamebeleid.

Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen blikt tevreden terug: „De uitkomst van deze bijeenkomst is een doorbraak voor de kunstwereld. Facebook reageerde snel op ons ludieke protest. We hadden hen uitgenodigd om samen tot een oplossing te komen, en die oplossing is er nu ook gekomen. Dit is een belangrijke mijlpaal voor culturele instanties én kunstliefhebbers over de hele wereld.”

Toerisme Vlaanderen is verheugd dat er in dialoog met Facebook een oplossing is. „Sociale media en kunst hebben veel gemeen. Kunst verbindt. Sociale media verbinden en onze Vlaamse Meesters ook,” licht Peter De Wilde toe. Met het nieuwe reclamebeleid kunnen we de Vlaamse Meesters eindelijk ook online de aandacht geven die ze verdienen. Een ideaal voorproefje om mensen warm te maken om de Vlaamse Meesters in volle glorie in Vlaanderen te komen bewonderen.

HET LUDIEKE PROTEST WAARMEE HET ALLEMAAL BEGON.
De Vlaamse Meester Peter Paul Rubens staat al honderden jaren bekend om zijn ‘vlezige’ naaktschilderijen. Toen al hun advertenties ter promotie van de kunst van Rubens in Vlaamse musea werden gecensureerd door Facebook, schreef Toerisme Vlaanderen samen met culturele instanties een open brief, met een knipoog, aan Mark Zuckerberg. Met daarin het verzoek om elkaar te ontmoeten. In de brief werd verzocht om een herziening van het reclamebeleid van Facebook, om zodoende de promotie van historisch naakt mogelijk te maken. De brief werd ondertekend door een groep nationale en internationale musea. Om hun punt met een vleugje humor te illustreren, bracht Toerisme Vlaanderen een video uit met 'sociale-media-politieagenten’ die de museumbezoekers met een Facebook-account die naaktschilderijen wilden bekijken fysiek blokkeerden. Het resultaat van dit ludieke protest was overweldigend: het nieuws ging de wereld over en Facebook accepteerde de uitnodiging om elkaar te ontmoeten.

MEER INFORMATIE? GA NAAR WWW.VLAAMSEMEESTERS.BE