Stunt ‘Rubens vs. Facebook’ leidt tot doorbraak tegen artistieke censuur

Facebook herziet zijn reclamebeleid - na ludiek protest tegen de artistieke censuur door Toerisme Vlaanderen dat overal ter wereld de krantenkoppen haalde.

Op 26 september hadden Facebook en Toerisme Vlaanderen een vruchtbare ontmoeting in het Rubenshuis in Antwerpen, het voormalige huis van de Vlaamse Meester Peter Paul Rubens. Deze vergadering kwam er op vraag van Facebook als reactie op de uitnodiging uit de open brief van Toerisme Vlaanderen om de stugge artistieke censuur bij online advertenties aan te klagen.

Het sociale mediaplatform past zijn achterliggende algoritmes aan zodat Facebookgebruikers vanaf nu beelden met artistiek naakt in advertenties te zien kunnen krijgen. Waar voorheen een advertentie met bijvoorbeeld Rubens’ versie van Adam en Eva zonder tegenspraak door Facebook geblokkeerd werd, kunnen we voortaan wel pronkstukken van onze Vlaamse Meesters online promoten. Facebook gaf bovendien aan dat ze de procedure om geblokkeerde content met artistiek naakt te betwisten op korte termijn eenvoudiger zullen maken. Of hoe een ludieke stunt met open brief en een constructieve meeting op amper twee maanden tijd de slinger van ‘inappropriate content’ naar ‘approved content’ kan doen slaan voor Vlaamse Meesters. De vertegenwoordigers van Toerisme Vlaanderen en Facebook eindigden de bijeenkomst met een gezamenlijke proost op de herziening van het reclamebeleid.

Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen blikt tevreden terug: „De uitkomst van deze bijeenkomst is een doorbraak voor de kunstwereld. Facebook reageerde snel op ons ludieke protest. We hadden hen uitgenodigd om samen tot een oplossing te komen, en die oplossing is er nu ook gekomen. Dit is een belangrijke mijlpaal voor culturele instanties én kunstliefhebbers over de hele wereld.”

Toerisme Vlaanderen is verheugd dat er in dialoog met Facebook een oplossing is. „Sociale media en kunst hebben veel gemeen. Kunst verbindt. Sociale media verbinden en onze Vlaamse Meesters ook,” licht Peter De Wilde toe. Met het nieuwe reclamebeleid kunnen we de Vlaamse Meesters eindelijk ook online de aandacht geven die ze verdienen. Een ideaal voorproefje om mensen warm te maken om de Vlaamse Meesters in volle glorie in Vlaanderen te komen bewonderen.

HET LUDIEKE PROTEST WAARMEE HET ALLEMAAL BEGON.
De Vlaamse Meester Peter Paul Rubens staat al honderden jaren bekend om zijn ‘vlezige’ naaktschilderijen. Toen al hun advertenties ter promotie van de kunst van Rubens in Vlaamse musea werden gecensureerd door Facebook, schreef Toerisme Vlaanderen samen met culturele instanties een open brief, met een knipoog, aan Mark Zuckerberg. Met daarin het verzoek om elkaar te ontmoeten. In de brief werd verzocht om een herziening van het reclamebeleid van Facebook, om zodoende de promotie van historisch naakt mogelijk te maken. De brief werd ondertekend door een groep nationale en internationale musea. Om hun punt met een vleugje humor te illustreren, bracht Toerisme Vlaanderen een video uit met 'sociale-media-politieagenten’ die de museumbezoekers met een Facebook-account die naaktschilderijen wilden bekijken fysiek blokkeerden. Het resultaat van dit ludieke protest was overweldigend: het nieuws ging de wereld over en Facebook accepteerde de uitnodiging om elkaar te ontmoeten.

MEER INFORMATIE? GA NAAR WWW.VLAAMSEMEESTERS.BE

Over Visit Flanders/Toerisme Vlaanderen

Over de Vlaamse Meesters. Ruim 250 jaar lang, van de 15e tot ver in de 17e eeuw, was Vlaanderen in West-Europa een boegbeeld voor schone kunsten en de inspiratiebron voor bekende kunstbewegingen uit die tijd: de Vlaamse primitieven, de renaissance en de barok. Kunstenaars stonden er bekend om hun vakmanschap, creativiteit en technische innovaties en maakten van het al rijke en ver- stedelijkte Vlaanderen een van de meest geraffineerde cultuurgebieden, met indrukwekkende realisaties in kunst en architectuur. www.flemishmasters.com

Over de gebroeders Van Eyck, meesters in de echtheid.  Hubert van Eyck schilderde een deel van het Lam Gods-altaarstuk, maar kon het nooit afwerken. Zijn jongere broer Jan, een absolute meester in de schilderkunst, werkte het magistrale werk af na de dood van Hubert. Jan van Eyck droeg sterk bij tot een revolutie in de schilderkunst die zich in de Lage Landen voltrok. Hij is een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Vlaamse Meesters. Van Eyck is bekend om zijn nauwlettend realistische portretten en signeerde als een van de eerste Vlaamse kunstenaars veel van zijn werken.

Over 2020, het feestjaar van Van Eyck. In 2020 brengt het Museum voor Schone Kunsten Gent hulde aan Jan van Eyck, met de tentoonstelling ‘Van Eyck. Een optische revolutie’. Wereldwijd worden er van de kunstenaar slechts een twintigtal werken bewaard. Zeer uitzonderlijk reist een substantieel aantal naar Gent, waar ze getoond worden naast werken van zijn meest getalenteerde tijdgenoten. In 2020 zal Van Eyck in Gent al je zintuigen prikkelen. Beeldende kunsten, theater, dans, design, mode, gastronomie, muziek en zelfs shoppen zullen een jaar lang baden in de sfeer van Van Eyck en zijn virtuoze meesterwerk. www.omgvaneyckwashere.be

Over Gent, de thuishaven van het meesterwerk van Van Eyck. Gent leeft en is een bezoek waard. Eigenzinnig Gent ademt geschiedenis en biedt een boeiende cultuurcocktail tot aan de rand gevuld met trendy en modern stadsleven. Gent is de stad voor levensgenieters, niks moet, alles kan, een stad op mensenmaat. De sympathieke en gastvrije Gentenaren weten wat goed leven is. Laat tijdens je stedentrip je kans niet liggen om het wereldbefaamde meesterwerk het Lam Gods, van de gebroeders Van Eyck, te bewonderen.

Over Toerisme Vlaanderen – een agentschap binnen de Vlaamse overheid – is een officiële toeristische organisatie bevoegd voor Vlaanderen. Deze organisatie zet zich in voor de duurzame ontwikkeling en promotie van het toerisme naar en in Vlaanderen, met het oog op meer economisch rendement, tewerkstelling en welzijn (voor de inwoners van Vlaanderen). www.toerismevlaanderen.be

Visit Flanders/Toerisme Vlaanderen
Stef Gits - Woordvoerder